Sterkere oppfølger

Ungdommene har unnsluppet diktaturet, men krigen er ikke over enda.

Kodak, Jor og tjuefire andre ungdommer er Beta, opprørerne som skal styrte Skandia. Nå prøver de å overleve på ei ubebodd øy, der rester av den gamle sivilisasjonen fortsatt finnes. Livni ligger igjen på sykehuset etter opprøret, og hun må spille dobbeltspill for å overleve. Sammen skal de styrte diktaturet en gang for alle, og Beta har ikke tenkt å gi seg.

Andre bok

Forfatterne Torborg Igland og Amund Hestsveen debuterte med Flukten i 2014, og Øya er andre bok i samme serie. Diktaturet som forbyr kunst og musikk, og nærmest avler opp leiesoldater skaper sterke referanser til andre verdenskrig. Toppsjefen Major Neru fremstår som en Hitler-karakter og «Den første frie leder» tilbes som en gudeskikkelse. Boken hopper mellom nåtid og fremtid, en vri som gjør Øya hakket mer spennende og interessant enn første bok.

Modig heltinne

Vi følger Beta-gjengens prøvelser ute på øya og Livnis stille kamp i Skandia parallelt i boken, men det er Livnis historie som virkelig fenger. I dagens fantasy-bøker er den modige heltinnen spesielt fremtredende, og Livni er en sterk, kvinnelig karakter som gjerne kunne båret hele boken alene. I tillegg til pil- og bue-ferdigheter, er hun urokkelig og overbevisende i rollen som dobbelagent. Etter å ha skapt Nordens svar på Katniss Everdeen, ville det vært en fryd om Øya kun var skrevet fra Livnis perspektiv.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Gråsone

Resten av persongalleriet ligger mer i gråsonen, og det er vanskelig å få ordentlig inntrykk av de andre ungdommene. Kodak har mistet litt av gnisten fra første bok, og Jor er redusert til en litt mer sutrete versjon av seg selv.

Når leseren ikke får nok kjennskap til karakterene, kan dialogene virke litt rotete til tider. Det virker som om sinnsstemningen til Kodak endrer seg før han selv vet det når han snakker. Dette gjør det enda vanskeligere for leseren å følge med. Igland og Hestsveen leverer en sterkere andre bok i Beta-trilogien, men fortsatt ikke sterk nok.

1

1

1