Pillejuks og fanteri

I Nils Christian Geelmuydens Pillebefinnende påpeker forfatteren hvordan forskningsjuks fra legemiddelindustrien fører til et galopperende medisinforbruk.

Litt fakta: I Norges 868 apoteker kan man velge mellom 15.336 ulike legemidler med 1.537 ulike­ virkestoffer. I 2016 brukte 70 prosent av den norske befolkning ett eller flere reseptbelagte legemidler og det til en verdi av rundt 20 milliarder kroner. Ingen kan benekte at legemiddelindustrien er svært lønnsom. Dette gjør at den må vurderes kritisk. Det er nettopp dette Geelmuyden har satt seg fore. Og han skraper ikke mye i overflaten før et mønster trer frem: Han avdekker at evidensen bak evidensbasert medisin er tynn, manipulert og mangelfull. Halvparten av studiene blir aldri publisert, fordi de viser at medisinen det forskes på er uten effekt eller har til dels alvorlige bivirkninger. Mange legemidler godkjennes på basis av små industribaserte korttidsforsøk.

###

Grundig

Dette er en grundig informasjonsbok. Forfatteren ­fører leseren inn ulike medisiners historie, hvordan og hvorfor de mange medisinene oppstod og hvordan de har blitt forbedret. Vi får detaljerte faktaopplysninger om bivirkninger for menneskekroppen, men også for miljøet. Ta p-pillen: Hormoner fra p-pillen i kloakk og avløpsvann kan føre til at amfibier og fisk mister evnen til å formere seg.

Kapitlene dekker et stort ­antall medisiner, Geelmuyden må ha lest uhorvelig mengder med tekst. Han er innom smertestillende, blodtrykksmedisiner, sovemedisiner, potensmidler og antidepressiva, bare for å nevne noe. Hvert kapittel avsluttes med kilder, samt kvalitets­sikrede råd (fra Dr. med. Charlotte Haug) dersom man vil redusere eller slutte med medisiner. Bra!

Mister oversikten

Men denne imponerende grundigheten blir også en svakhet.

En haug med tall fra statistikkens verden kastes på leseren på nesten hver side. Det trøtter leseren, og vi mister oversikten. Og vi skjønner forfatterens premiss allerede i innledningskapittelet: Det brukes for mye medisiner i verden i dag, på altfor tynt grunnlag.

Boken er lagt opp som en slags avslørende dokumentar. Men ­avsløringer av legemiddelindustriens manipulasjon av tall og forskningsfunn er ingen nyhet: Feilmedisinering og tette bånd mellom forskerne og de store selskapene er godt dokumentert i en rekke bøker og dokumentarer. Derfor vet vi hva som kommer i hvert kapittel. Selv om medisinene og tallene varierer, gjentas poengene, boken blir forutsigbar. Boken fungerer nok aller best som et oppslagsverk, selv om den ikke er laget slik. Jeg mener boken ville hatt godt av en streng systematisering av medisinene, alfabetisk, med forhistorie, pris og fortjeneste, fordeler og bivirkninger. Boken ville også hatt godt av en generell slankekur, for vi kneler under tyngden av tall og informasjon.

Geelmuyden er ingen fanatisk motstander av medisiner. Han vet at medisiner kan redde liv. Han er heller ikke ukritisk til alternativ medisin. Denne nyanserte og edruelige holdningen er det beste ved boken.

1

1