Okkuperer ikke hjertet

TV 2s nye storsatsing Okkupert er et politisk maktspill det er vanskelig å bli ordentlig engasjert i.

Okkupert åpner med et ikke helt urealistisk framtidsscenario. Et parti som kan minne om Miljøpartiet De Grønne har makta i Norge, og statsminister Jesper Berg (Henrik Mestad) annonserer at oljealderen skal avvikles fordi klimaendringene har ført til store ødeleggelser. Når han forlater pressekonferansen i det nye thoriumkraftverket som skal sørge for energi til Europa i framtida, er helikopteret fylt av russiske elitesoldater. Det viser seg at hele EU står bak Russlands invasjon av Norge, og russerne skal være her i landet til oljeproduksjonen er tilbake på vanlig nivå.

Høydramatisk åpning

Ny tid-journalist Thomas Eriksen (Vegar Hoel) blir tilfeldigvis vitne til hendelsen, og begynner å grave i hva som egentlig foregår i statsapparatet. Samtidig profiterer kona Bente (Ane Dahl Torp) på at russerne bruker hennes konkurstruede restaurant til lukkede selskaper.

Første episode er høydramatisk, godt hjulpet av en noe overdrevet bruk av krisemaksimerende musikk. Det er nok til å gi deg lyst til å være med videre.

Mild invasjon

Statsministeren overtaler regjeringa til å ikke gripe inn militært. Dermed er Russlands invasjon ganske mild, og det gjør at Okkupert først og fremst blir en politisk thriller og en fortelling om et maktspill. Selv om persongalleriet er variert, blir vi aldri mer enn overfladisk kjent med noen av rollefigurene. Det gjør det vanskelig å engasjere seg i fortellinga utover den handlingsdrevne spenninga.

Vi får se veldig få samfunnsmessige konsekvenser av den russiske okkupasjonen, annet enn spillet i kulissene. Vi blir heller ikke kjent med mannen i gata og hvordan han påvirkes av den ekstraordinære situasjonen. Intellektuelt skjønner du at dette er et alvorlig, samfunnsmessig problem, men følelsesmessig er det vanskelig å la seg rive med. Etter noen episoder dabber også spenninga av, fordi det blir mer og mer uklart hva som egentlig står på spill.

Gode skuespillere

Henrik Mestad er god som moderne statsmann, der han holder sin nyfødte baby i den ene handa og landets skjebne i den andre. Det er ikke vanskelig å se at han har sett til Jens Stoltenberg for å finne modell til rolletolkingen.

Men statsministeren blir etter hvert spilt ut på sidelinja av sin egen livvakt, Hans Martin Djupvik (Eldar Skar). Etter å ha redda livet til den russiske ambassadøren under en medaljeseremoni på 17. mai, har Djupvik vunnet russernes tillit og blir et viktig bindeledd mellom norske myndigheter og okkupasjonsmakta. Han får en stadig mer sentral rolle, uten at vi klarer å bli klok på hvor sympatiene hans egentlig ligger.

Spenningsserie

Okkupert er en av de dyreste norske seriene gjennom tidene, med et budsjett på 90 millioner kroner. Serien har fått mye godt håndverk for pengene, blant annet er den visuelt veldig lekker. Norge er bygget av glass og stål, akkurat så kaldt, hvitt og stilreint som skandinavisk design er kjent som internasjonalt.

Følg oss på Facebook og Twitter!

TV 2 prøver å selge inn serien som en fortelling om lojalitet, som samtidig reiser spørsmål om hva du er villig til å ofre for din egen frihet. Men konsekvensene av den russiske okkupasjonen blir såpass utydelige og frihetskjemperne så ekstremistiske, at det er vanskelig å se Okkupert som noe mer enn en rein spenningsserie som først og fremst er skapt for å holde deg og potetgullbollen en time i sofakroken en time hver søndagskveld.

Og til det formålet fungerer serien for så vidt ganske greit.

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug