Anmeldelser

Modig og nytenkende

Han-na Chang har byttet celloen med dirigentpinnen. Sammen med Oslofilharmonien nådde hun dybdene i Tsjaikovskijs 5. symfoni.

Sørkoreanske Han-na Chang har kvaliteter som holder i massevis, verken fordi eller på tross av at hun er kvinne. 33-åringen er rett og slett en av sin generasjons mest spennende dirigenter. Hun formet Tsjaikovskijs 5. symfoni på en måte som ga nytt innblikk i et av de mest gjennomspilte orkesterverkene. Hun stod der som et rankt motbevis på sjefdirigent Vasilij Petrenkos noe uheldige uttalelse om kvinners manglende egnethet i dirigentrollen.

LES MER: Petrenkos første kveld

Tempo

Hun våget å gjøre uventede formmessige grep, men aldri uten at det fikk sin selvfølgelige plass i en bestemt formet helhet. I den mektige andresatsen lå hun langt under fartsgrensen. Den fantastiske hornsoloen som i seg selv får nakkehårene til å reise seg, ble fremhevet gjennom et vågalt tempovalg – med orkesteret sikkert formet rundt solisten.

Urfremførelse

Konserten bød på urpremiere av Bjørn Kruses Chronotope for klarinett og orkester, med Filharmoniens egen Fredrik Fors som solist. Henvendt musikk med uanstrengt fremdrift og spennende møter mellom klarinett og perkusjon. En krevende solistrolle med sterk tilstedeværelse i tre kvarter. Verket ga Fors mulighet til å vise klarinettens mange klangfarger, med sterkt musikalsk nærvær.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser