ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Som abonnent på Vårt Land får du:

Läs mer

Liturgiske ornamenter

– Musikk er et finere ornament enn noe annet kirken kan by på, sa komponisten Igor Stravinsky. Det er fristende å gi ham rett.

ANNONSE
ANNONSE
Anmeldelse

Igor Stravinsky var medlem av den russisk-ortodokse kirken, men levde et liv i åndelige spenninger og kriser. Men at han var sterkt opptatt av det kultiske er Vårofferet et ugjendrivelig bevis på.

I russisk-ortodoks tradisjon var det ikke plass for musikkinstrumenter. Stravinsky hatet dessuten orgel som han betraktet som et musikalsk monster, og a cappella-kor mente han var høyst tvilsomme i forhold til intonasjon. Men tross en slik bakgrunn - og hans åndelige turbulens, skapte han rekke kirkemusikalske verk; Salmesymfonien er den mest kjente.

Klagesang

Collegium Vocale Gent og Royal Flemish Philharmonic har under ledelse av Philippe Herreweghe spilt inn hans Requiem Canticles og Threni: Id est Lamentationes Jeremiae Prophetae. I profeten Jeremias klagesang kan vi også glede oss over å høre den norske tenoren Magnus Staveland.

KLASSISK

  • Igor Stravinsky
  • Threni: Id est Lamentationes Jeremiae Prophetae, Requiem Canticles
  • Collegium Vocale Gent og Royal Flemish Philharmonic, dirigent Philippe Herreweghe
  • Outhere Music LPH 020/Naxos Norway

For å lese innholdet på vl.no trenger du et abonnement. Allerede abonnent? Logg inn

Få tilgang nå! Prøv oss gratis

  • Tilgang til alt vårt innhold på vl.no.
  • Tilgang til morgendagens avis allerede 21.15 kvelden i forveien som e-avis
  • Etter 3 uker stopper abonnementet automatisk.
  • 
Du får etter endt prøvetid et spesielt godt tilbud på et Vårt Land-abonnement

Prøv oss i 3 uker gratis Eller se flere alternativer