Kjetting, sag og banjo på Øyafestivalen

Musikk av denne arten kan bli i det døsigste laget på en stor festival, men Torgeir Waldemar flyter i beste velgående.

Torgeir Waldemar, som kommer fra Ramnes utenfor Tønsberg, fikk æren av å åpne solskinnsdag nummer to på Øyafestivalen. Og det ble salig fra første tone der Christer Knutsen drar i gang lapsteelgitaren og Johan Daniel Henriksen dominerer lydbildet fra orgelet. Etter noen minutter fyller Waldemar festivalområdet med sin såre stemme: «I'm on my way Across The River, I'm on my way to the other side», fra sangen «Across the River». Åpningen varer i åtte minutt og Waldemar lurer til slutt på om vi er våkne. Av de tusen som er tilstede er det ei som roper ja, og vi vet at denne konserten skal handle om det musikalske og ikke smalltalken.

LES MER: Skotske heltar i strålande solskin

Perfekt

«Mystery song» får meg til å tenke på lyden. At den er bortimot perfekt satt av Bjørn Hinkel og lydbildet som nå får tilført Eirin Kinns koring og ikke minst harmonium, på låten «Insomnia», gjør Torgeir Waldemar til en artist som klarer å fylle opp den største scenen, selv om vi sitter og nyter det hele som om vi var på ferie. Det slår meg hvor fantastisk denne konserten hadde vært på kveldstid også, spesielt når sag og harmonium blandes i sårhet, mørke og mystikk. For å lette på stemningen tar han frem banjoen både på «Take Me Home» og «Burden» og håper ingen blir støtt av banjofrekvensen. «Burden» som blir fremført med kjetting, stortromme, banjo, kor og vokal er et solid høydepunkt. Det høres ut som tusenvis av slaver som blir hedret og man forstår at Waldemar har noe på teksthjertet.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Leverer varene

Bandet består også av Anders Møller på perkusjon og Håvard Krogedal på bass, og under avslutningen «Streets» velger jeg å tro at Torgeir Waldemar har fått seg noen nye fans. Debutplaten Torgeir Waldemar fikk to spellemannnominasjoner og svært gode anmeldelser, og det er kjekt å se at Waldemar og bandet leverer varene live i Tøyenparken.

1

1