Historier om makt og avmakt

Med disse tre novellene, som alle dreier seg rundt seksuelle møter mellom fremmede mennesker i fremmede byer, har Ida Hegazi Høyer begått sin beste bok.

Anmeldt av Hilde Slåtto.

Helt siden den språklig originale og sterke­ debuten Under verden (2012), er Ida Hegazi­ Høyer blitt trukket frem som en forfatter med en tydelig signatur. Etter fem utgivelser på fem år har hun finslipt sin form.

Historier om trøst fortelles med en tvetydig realisme som gir en følelse av fare og uro. I de tre fortellingene, som foregår­ henholdsvis i Lisboa, Berlin og Brüssel, har tre forskjellige kvinner bosatt seg for en kort periode i en ukjent by, med et språk de ikke kjenner spesielt­ godt. De er frivillige i eksil, fremmede og betraktende. Og de innleder et seksuelt forhold til et menneske de ikke kjenner.

Truende kaos

I alle de tre novellene er det møtet mellom to fremmede, og maktkampen mellom hvem av de to aktørene som er den aktive og passive i relasjonen, som er sentral.

I bokens første novelle møter­ en kvinne, som er student, en mann på en bar i Lisboa. Hun tar først initiativet, men han leder­ an. Da de møtes på nytt, har han planlagt alt ned i den minste­ detalj­; klærne han har på, utkikkspunktet hvor de møtes, restauranten, maten og vinen. Hun blir forført av hans stramme koreografi, og samtidig­ forteller magefølelsen henne noe annet. Da hun takker ja til å møte ham i den enorme­ leiligheten hans, fortsetter hans karismatiske behov for
kontroll.

Rammen for fortellingene er forskjellige leiligheter, noen foruroligende tomme og upersonlige, andre små og fylt til randen av tingene som følger et levd liv. Innenfor møtes kropper, løgn og ømhet, selvbedrag og hva en tror at den andre vil ha og trenger. Verden der ute fremstår tilsynelatende normal, men når en kikker nærmere etter, truer det et gryende kaos med flyktningstrøm, økonomisk krise og terrorisme som påvirker langt inn i de tilfeldige møtene.

Finslipt

Hegazi Høyer har i sine tre historier finslipt sin stil, og blander en iakttagende posisjon­ med en kjølig varme og underliggende aggresjon. En får lyst til å rope til karakterene at de må komme seg vekk og ut. Samtidig er det ikke fullt ut på det rene om en manipulering finner sted, hvem som skader og hvem som gir trøst: «Tillatelsen kan like gjerne være en befaling som et rop om hjelp.»

Høyer er ekstremt stilbevisst, og vrir og vender på leserens­ forventninger om hvordan den menneskelige psyke er skrudd sammen. Med denne sterke­ samlingen av tre historier om trøstens psykologi har Ida Hegazi­ Høyer skrevet en av de mest interessante bøkene som kom i det litterære knallåret 2016.

Hilde Slåtto

1

1