Prøysen hadde ikke stortromme. Med andre ord, gitaren hans hadde neppe slått igjennom når Oslo Filharmoniske Orkester avslutter årets Prøysenfestival med Sommerkveld ved Mjøsa, der det forventes 10.000 besøkende på det store jordet mellom Ringsaker kirke og vannet. Men han gjorde seg nok ikke mindre enn at han hadde likt det.
[ LES MER: Et kraftfullt motsvar til støyen ]
Høyrøstet
Dette kan en snakke høyrøstet om. Det varsles vær opp under 20 grader og regnfritt når Herbjørg Kråkevik skal muntre folk gjennom et lødig program – Ole Edvard Antonsen stiller med trompet, Knut Anders Sørum synger og Oslo-filharmonien fyller altså hver kubikkmeter der og på overskuelig avstand.
Høyvolts
Våre to nasjonale orkestre – statsapparatets definisjon – har gjort det til en vane å starte sesongen ute, en gjengave til folket for støtten og den stoltheten de bæres frem med. Orkestrene har det til felles at de setter Norge på verdenskartet, det er én av oppgavene, de er del av landets brutto nasjonalprodukt. Den andre – det vil si første – er å sørge for høyvolts orkestermusikk for et stort publikum året igjennom.
Øyafestival og Slottsparken
Oslo-filharmonien «tjuvstarter» i kveld når den «låner» ut musikere til Øyafestivalen, hvor de er på scenen sammen med det legendariske rockebandet Spiritualized. Mens selve invitasjonskonserten til en ny sesong tar av gårde med utendørskonsert på Slottsplassen torsdag 17. april. Bernstein og Gershwin står på programmet, med publikumsdragere som Rhapsody on Blue, Summertime og danser fra West Story. Samme kveld og kvelden etter samler bergenserne seg rundt orkesteret sitt på Torgallmenningen for å høre høydepunkter fra filmens verden, og kvelden etter: «Edvard Griegs beste».
Variasjon og romantisk
Et falkeblikk i forbifarten på de to orkestrenes programmer viser at det gjennom Oslo- høsten blir massiv romantikk og til dels tungt trykk på det russiske. Litt vel tungt, siden klassikere før den høye romantikken og Scriabin/Sjostakovitsj, er fraværende.
Utelatt er også Mozart, Beethoven, Schumann, Mendelssohn og de andre fra epoken. Og norsk? Litt er det, én konsert med verker av Sønstevold, Valen og Kleven, men det gjør ingen sommer. Mens Bergen satser på variasjon og luft mellom sakene, mer for bredspektrede ører.
Kirkens bestselgere
Det er plass til et par kirkemusikalske «bestselgere» ut på høsten og innunder jul – Mozarts Rekviem i Bergen (5. og 6. oktober) og Händels Messias med stjernesangeren Natalie Stutzmann som dirigent (23.11).