Film

En mager høst

Oslo er vakker, men plottet er slapt i Høst.

Jan Vardøen er restauranteier, kokk, utelivsgründer, trebåtbygger, musiker, forfatter og programleder – for å nevne noe. Nå er han aktuell med sin andre spillefilm Høst, der han både regisserer, produserer og skriver manus selv. At han i tillegg har finansiert store deler av filmen selv, er ganske imponerende, men det hjelper ikke på sluttresultatet.

Ung møter gammel

Høst handler om Ingvild (Ingeborg Sundrehagen Raustøl), som jobber på Nationaltheatret. På vei hjem fra jobb snubler hun over den avdankede skuespilleren Jeppe (Helge Jordal), som sitter sørpe full på en bar på Grünerløkka. Hun følger ham hjem, og bestemmer seg for å overnatte på sofaen hans. Neste morgen lager Jeppe frokost og serverer drinker, og plutselig ligger Ingvild naken under et laken.

Prøver hardt

Vardøen kaller filmen en kjærlighetserklæring til Oslo. Hovedstaden bades i gule blader og tette nærbilder av byens skulpturer, som sikkert skal ha en dyp symbolsk mening.

Høst prøver hardt å være en lodden ullgenser, varm kakao, peis og gnistrende høstsol, men det tar ikke lang tid før genseren begynner å klø, det blir snerk på kakaoen, peisen slukner og regnet bøtter ned. For det er grenser for hvor mye myk taffel-trompet og overtydelige dialoger du orker i løpet av halvannen time.

Følg oss på Facebook og Twitter!

God smak

Plottet minner om utallige andre filmer, der en ung kvinne faller for en voksen mann hun egentlig burde holdt seg langt unna. I tillegg prøver Vardøen seg på en overraskende vri, som du gjennomskuer ganske fort. Etter hvert får handlingen en ganske alvorlig undertone, men filmskaperen lar ikke det skygge for den lune og gode stemningen. Dette er feelgood, må vite.

Personene verken snakker eller oppfører seg naturlig. Etter at Ingvild og Jeppe har ligget sammen, setter de seg med hver sin Ibsen-førsteutgave og leser og drikker rødvin til det mørkner utenfor vinduet. Høst virker mest som en oppvisning i god smak, med lekre interiører, delikate matbilder og en avdanket skuespiller som tar med agenten sin (spilt av Bjørn Sundquist) til Emanuel Vigelands mausoleum når han skal diskutere karrieren.

Osloreklame

Filmen viser også hvor utrolig godt Oslo tar seg ut på det store lerretet, en viktig påminner til alle filmskapere som flytter produksjonen utenlands. Men som filmfortelling hadde Høst egnet seg bedre som en kort, men stemningsfull reklamefilm for turistkontoret i hovedstaden.

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

1