At en historie i skjæringspunktet mellom mysterie, thriller og drama finner veien til kinoene, er langt fra noen selvfølge i dette tiåret. Handlinger sentrert rundt familieforhold og personlige tragedier er for lengst henvist serieformatet, og strømmeselskapenes krav til minst seks episoder skaper mer begrensninger enn frihet: Historiene føles nesten alltid unødvendig lange og dvelende.
Det er derfor gledelig at Erika Calmeyers spillefilmdebut tar den mystiske familietragedien tilbake til det store lerretet og forteller den på under halvannen time – uten at det går på bekostning av plott eller atmosfære.
Calmeyer, som har bakgrunn fra nettopp tv-serier, har utviklet sin egen manusidé sammen med Johan Fasting, kjent for fotballdramaet Heimebane.
En av de sterkeste norske debutfilmene på lang tid
— Einar Aarvig
Anklage i sorgen
En familie på tre skal på fisketur. Idet moren henter de siste redskapene ut av bilen, løper de småkjeklende barna mot elva. Plutselig blir det helt stille. Seksåringen Ulrik har druknet.
Midt i sorgen, i et barneselskap, rettes en anklage mot storesøsteren Storm. Er hun ansvarlig for brorens død? Dyttet hun ham fra bredden, eller skled han på vått underlag mens hun prøvde å hjelpe ham? Hva er sannheten og hva vil den gjøre med Storm og moren Elin?
Vær ikke redd for mørket
Unge blader på bjørketrærne, en skoleavslutning og ørsmå antydninger til fuglesang, forteller oss at det er forsommer, men fargebruken er dunkel og skaper en klaustrofobisk stemning – betydelig bedre egnet for kinomørket enn små og store hjemmeskjermer.
Formspråket er stilsikkert og gjennomført – vekslingen mellom personlig drama og ytre spenning ivaretas godt av lydbildet. Her brukes en velbalansert miks av stillhet og musikk som fremmer innlevelsen, særlig inntrykk gjør bruken av den svenske salmen Var inte rädd för mörkret, skrevet av Erik Blomberg i 1920.
Storm får dessuten svært mye ut av innspillingsstedet Elverum, med sine tette skoger og trauste småbyarkitektur. Filmen viser et velfungerende storsamfunn, med politi og barnevernsinstitusjoner som tar sine oppgaver på dypeste alvor.
[ NRK Super-redaktør: «Vi ville vite om vi laget noe som er skadelig for barna» ]
Avstemt
Men, som alltid i dramasjangeren, står og faller alt på troverdigheten til skuespillerensemblet. Ane Dahl Torp gestalter Elin med helhjertet oppriktighet, hun er formidabel uansett hva rollen krever: Stille fortvilelse, verbale utbrudd mot andre foreldre, sorg og ukontrollert raseri.
Ella Maren Alfsvåg Jørgensen er en perfekt Storm, med en avstemt blanding av sårbarhet og en gåtefullhet som muligens skjuler noe farlig. Hovedrollenes labilitet står i effektiv kontrast til Ane Skumsvolls varme tolkning av Elins søster Bea.
---
Drama
Storm
Av: Erika Calmeyer
Med: Ane Dahl Torp, Ella Maren Alfsvåg Jørgensen, Ane Skumsvoll, Cato Storengen
Premiere fredag 30. september
---
Sterk debut
Bortsett fra mindre drypp fra en bakgrunnshistorie om den for tidlig døde faren i familien, konsentrerer Storm seg om følgene av den innledende tragedien. Her er ingen sideplott eller rollefigurer med sine egne, små historier. Alt handler om den vanskelige sannheten.
Det gjør at fremdriften ikke alltid føles like effektiv, selv om filmen kompenserer så det holder med atmosfære og skuespillerinnsatser. Storm er en av de sterkeste norske debutfilmene på lang tid.