Kultur

«De har bevisst latt seg kjøpe og bruke av politiske og religiøse krefter i sin nyhetsdekning», skriver Frieord.no om etablerte medier i Norge og lanserer seg selv som et bredere og mer åpent alternativ til disse.

Nettstedet er et eksempel på en rekke norske alternative medier som har blitt mer synlige de siste årene, forteller Tine Ustad Figenschou. Hun er førsteamanuensis ved institutt for journalistikk og medievitenskap ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) og forsker ved Senter for ekstremismestudier ved Universitetet i Oslo (UiO).

De er gjerne små, medie- og innvandringskritiske og har varierende grad av troverdighet i offentligheten, men nyere eksempler fra internasjonal politikk har vist deres påvirkningspotensial.

I USA gav hyppig delte saker fra nettstedet Breitbart og andre alternative medier Donald Trumps kampanje bensin til raketten. Disse mediene har i etterkant blitt omtalt som avgjørende for fjorårets valgresultat. Breitbarts formann Steve Bannon ble underveis anerkjent med rollen som kampanjesjef og senere sjefsstrateg i Det hvite hus.