Film

– Alt stoppet opp, all energi forsvant

Regissør Paul Magnus Lundø (35) må nesten klype seg i armen over at spillefilmdebuten hans nå, tross alt, snart er klar for landets kinoer.

Filmen, som ble spilt inn på lavbudsjett sommeren og høsten 2011, krevde to menneskeliv. Produsent Daniel Henriksbø og fotograf Mats Bjarg ble tatt av en bølge da de skulle filme en storm langs Rogalandskysten.

– Alt stoppet opp. All energi forsvant. At vi likevel, etter dyp personlig sorg, og flere praktiske vanskeligheter, greide å komme i mål med filmen gjennom tro og knallhardt arbeid, er jeg utrolig takknemlig for, sier regissør Paul Magnus Lundø.

LES OGSÅ: Nangijala i stort format

En personlig film

Skumringslandet er en thriller fra det Herrens år 1384. Vilhelm returnerer til hjembygda Garsli for å finne broren Ansgar, som har forsvunnet etter å ha blitt beskyldt for å stå bak en rekke groteske mord som har skremt vettet av innbyggerne. Ryktene vil ha det til at Ansgar står i ledtog med vesener fra underverdenen, derfor har kirken lyst ham i bann. Men Vilhelm tror hverken på djevler eller troll, og bestemmer seg for å finne ut hva som har skjedd.

Blant skuerspillerne er Kim Bodnia, Sverre Anker Ousdal og Jørgen Langhelle.

– Det er en thriller, men også en dypt personlig film. Det siste skyldes alt som skjedde underveis under innspillingen, men også filmens innhold. Skumringslandet er en konfliktfylt film, men også en forsoningsfilm. Bibelens historie om den bortkomne sønnen ligger som et bakteppe, hvor et viktig spørsmål er om Vilhelm og Ansgar blir venner igjen, sier Lundø.

LES OGSÅ: Provoserer sine egne

Det gode og det onde

Som regissør, men også som manusforfatter sammen med Ronnie M.A.G. Larsen, har det ikke vært til å unngå at han har lagt igjen deler av seg selv i filmen.

– Jeg håper alle kunstnere påvirker det de gjør med den de er, sier Lundø.

Selv om det er en eventyrfilm, mener regissøren den skildrer middelalderen i Norge slik det var.

– Dette er en mørk film med mye konfliktstoff, fordi samfunnet var slik. Svartedauden herjet, det samme gjorde kampen mellom det gode og det onde. Djevler og åndsvesener var en sentral del av både kirken og samfunnslivet. Vilhelm i filmen nøler likevel ikke med å ta et oppgjør med autoritetene. Jeg er selv en gammel punker, og ser det positive i hans opposisjon mot både kirke og konge.

LES OGSÅ: Ikke et kjedelig sekund for barn og voksne

Blitt et bedre menneske

Paul Magnus Lundø har tidligere jobbet på andres filmer, og med forskjellige fjernsynsserier. Den første spillefilmen som nå er premiereklar, tror han fort kunne endt opp med at han og manuskollegaen Ronnie M.AG. Larsen hadde sittet der som to tullebukker som trodde de skulle lage storfilm.

– Det var en lavbudsjettfilm utenom det etablerte filmmiljøet. Vi ble rammet av en stor tragedie. Flere med oss hadde likevel ståltro på prosjektet. I Sokndal, hvor mye ble filmet, stilte både bygdas motorsykkelklubb og bedehusmiljø opp til dugnadsinnsats.

– Har arbeidet med filmen forandret deg som menneske?

– Ja, i høyeste grad. Både ulykken, sorgen og samholdet etterpå tror jeg har gjort meg til et bedre menneske. Jeg har fått et nytt syn på mennesker; blitt mye mindre fordomsfull. Siden jeg tror livet smitter over på kunsten, merkes det nok i filmen. Siden kunsten kan smitte over på livet, kan filmen også få betydning i livene til de som ser den. Men de må møte den med et åpent sinn, sier Paul Magnus Lundø.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Film