Kultur

Dansekunst som provoserer

Nesten naken, og med levende bilder under føttene, trollbant Steven Cohen publikum i Bergen under Oktoberdans.

For fem år siden skrubbet han brolegningen på Judenplatz i München med en diger tannbørste, liggende på alle fire, og med en stor diamant lysende fra den bare rompa. Forestillingen kalte han Cleaning time.

– Det var forbløffende å merke hvor kort tid det tok før autoritetene i byen ble mine medkoreografer, sier han tørt, der han sitter i en paneldebatt på Chagall i Bergen på lørdag. Han sikter til at politiet ganske raskt kom og geleidet ham til å avslutte sin performance. Det hele ble imidlertid filmet, og har vært vist utallige ganger siden.

Sjokkerende. På Oktoberdans i Bergen deltok han med to forestillinger: The Cradle of Humankind og Title Witheld for Legal and Ethical Reasons. I førstnevnte hadde han med seg sin 92 år gamle, sør-afrikanske nanny Nomsa Dhlamini. I likhet med Cohen selv, var også hun nesten naken på scenen. Flere ga uttrykk for sjokk over det.

– Jeg fikk litt følelsen av freakshow, sa Ragnhild Gjefsen under paneldebatten.

– Ja, det er sjokkerende, men det som virkelig er sjokkerende, er at det er så sjelden å se gamle mennesker og nakenhet på scenen. Nomsa har ikke problemer med sin nakenhet, det er publikum som har det, sier Cohen.

Kaldt. Hans eget arbeidsantrekk i den andre forestillingen i Bergen, var korsett og penisfutteral. Han innrømmet at det var litt kaldt da han spilte på det nedlagte industriområdet Bergen Kjøtt.

I sine forestillinger spiller han ofte på sin bakgrunn. Den er mildt sagt komplisert. Han er hvit, homofil jøde, oppvokst i Sør-Afrika under apartheid. At dette er en smertefull kombinasjon, går klart fram av forestillingene, som etterlot mange publikummere i dyp ettertenksomhet.

Oktoberdans. I en uke har publikum i Bergen kunnet oppleve dansekunst av internasjonalt kaliber under festivalen Oktoberdans. Flere av byens kulturscener har vist forestillinger, og enkelte har infiltrert dagliglivet og oppsøkt publikum på uventede steder.

Les Vårt Land på papir mandag om da Rimi ble forvandlet til en kunstscene. I tirsdagsavisen bringer vi anmeldelse av Norgespremieren på Hooman Sharifis Then love was found and set the world on fire.

Les mer om mer disse temaene:

Marianne Lystrup

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur