Nyheter

Julekrigen er i gang igjen

Butikker som ønsker «Happy holiday» svartelistes.

Blant mange andre reklameplakater i New York, Los Angeles, Washington og fem andre storbyer nå i førjulstiden, finnes noen med påskriften «No God?... No problem!» (Ingen Gud?... Ikke noe problem) og undertittelen «Be good for goodness' sake» (strofe fra sangen «Santa Claus is coming to town»).

Bak kampanjen står American Humanist Association (AHA). Stuntet føyer seg inn i rekken av slag i den årlige «julekrigen» i USA. Debatten om hva man skal kalle høytiden og hvor sterkt det kristne innholdet skal betones i det offentlige rom, begynner å bli en adventstradisjon.

Ikke monopol. AHAs mål er ikke å krenke troende, men å endre måten mange tenker om ikke-troende, understreker direktør Roy Speckhardt.

Religion har ikke monopol på moral millioner av mennesker er gode uten å tro på Gud, sier han til organisasjonens hjemmeside.

Organisasjonen Liberty Counsel, som jobber for «religiøs frihet, menneskelivets hellighet og den tradisjonelle familien», har nå lansert sin motkampanje. Målet er å straffe dem som «sensurerer» bort julas kristne innhold.

Gir resultater. Det gjør de ved hjelp av en «naughty/nice»-liste over butikkjeder. De «snille» butikkene bruker de religiøse høytidstermene, mens ønsker om «happy holiday» og andre nøytrale ordvalg belønnes med en plass på «slem»-lista. Og kampanjen har effekt, fremholder grunnlegger og formann i Liberty Counsel, Mathew D. Staver, overfor Christian Post.

Da vi først lanserte vår Naughty amp; Nice-liste, var det like mange butikker i naughty-kolonnen som i nice-kolonnen.

Det har imidlertid endret seg i løpet av de to siste årene.

Nå er nice-kolonnen mye lengre enn naughty-kolonnen, sier Staver.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter