Nyheter

Øvelse gjør mester

Øvelse gjør mester. Men tro er aldri et mesterskap, eller en konkurranse hvor noen vinner over andre, skriver presten Erland Grøtberg.

Himmelen er ikke en seierspall. Så hvorfor da, alt dette snakket om øvelse, om trening, om å løpe som for å vinne, løpe etter et mål, kjempe mot seg selv og få kroppen til å lystre?

Jeg har møtt mange som tenker slik, at for å bli en god kristen må man bli en annen, øve seg i å forandres, kjempe mot seg selv for å passe inn. For man kjenner alltid noen som leser Bibelen oftere, som ber høyere, som tror fastere, som ustanselig går på møter, andakter eller i kirken. Man hører alltid noen tale som om de kjenner Guds vilje ut og inn.

Men Guds vilje ser vi sjelden så klart og rent, som når vi ser vårt eget ansikt i speilet. For den som tror på en Gud som skaper, er hvert menneske et uttrykk for Guds skapervilje.

Øvelse gjør mester. Men hverken livet eller troen er et mesterskap i å bli noe mer eller annet enn den vi er. Ingen kan bli mester i å være en annen, i beste fall blir vi dårlige kopier. Men alle kan bli mester i å være seg selv.

Når Paulus omsider fant seg selv, fant han et evig mål å strekke seg etter. Kanskje det var derfor han ble så respektert og lyttet til, fordi han var et så gjennomarbeidet menneske?

Det er ikke Guds vilje at alle skal bli som Paulus. Ingen av oss kan bli verdensmester i å være som ham. Men vi kan bli verdensmester i å være oss selv. For det er Guds vilje, at du skal være den du er skapt til å være, midt i verden, midt blant medmennesker. Gjøre det bare du kan gjøre. Vise verden Guds ansikt slik bare du kan utstråle det.

Det er sant, at øvelse gjør mester. Men ingen har bedre utgangspunkt i å bli det mennesket du er skapt til å være, enn nettopp deg! Det er målet. Det er verdt å kjempe for.

Erland Grøtberg er sokneprest i Grim menighet

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter