Meninger

Skremmende og forlokkende

Mange nordmenn lar seg skremme av islam. Noen lar seg også lokke, skriver Erling Rimehaug.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Mens fjernsynsbildene viser danske ungdommer med muslimsk bakgrunn som brenner skoler og biler, og sjefen for Politiets Sikkerhetstjeneste her i Norge sier at islamsk motivert terro­risme er en av truslene han bekymrer seg for, kommer meldingen om at norske ungdommer omvender seg til islam.

Muslimene i Norge har i liten grad drevet aktiv misjonering. I Det islamske forbundet (en av de største muslimske menighetene i Norge) er det nå litt under 200 av medlemmene som har konvertert til islam. Til nettstedet islam.no sier forstander Basim Ghozlan at de ikke har vært så flinke til å ta seg av de nye som er kommet på denne måten. Men nå vil de ta tak i oppgaven.
De aller fleste som har omvendt seg til islam her i landet har gjort det fordi de skulle gifte seg med en muslim. Men de siste årene er det dukket opp en ny gruppe: Ungdommer som er blitt interessert i islam gjennom muslimske venner. VG hadde denne uka en reportasje om denne trenden. Andre finner fram til islam gjennom Internett eller gjennom studier av flere religioner.

Det er de nyomvendte muslimene som bekymrer terrorist­jegerne mest. Det er de som er mest sårbare for ytterliggående gruppers påvirkning. Både i Danmark og England har det vist seg at ungdom som har planlagt terror, kommer fra disse grupperingene. VG hadde nylig en reportasje med foreldrene til en ung nordmann. De var bekymret fordi sønnen var blitt interessert i militant islamisme etter omvendelsen.
Derfor bør politiet være glad for at etablerte muslimske miljøer tar seg av de nyomvendte og hindrer at de havner i islamistenes rekker. Forstander Ghozlan har gått ut med en oppfordring til alle moskeer om å være årvåkne og sørge for at ekstremister ikke får etablere seg og at ikke islam brukes til å legitimere ulovlige handlinger.

Ingen har oversikt over hvor mange nordmenn fra ikke-muslimsk bakgrunn som har konvertert til islam. Overfor VG anslås tallet til maksimalt 1000. Så langt har altså ikke islam hatt noen stor appell til nordmenn. Den negative omtalen i mediene bidrar nok til det. Men nettopp derfor kan nok noen velge islam for å markere et opprør.
Som nevnt omvender de fleste seg fordi de skal gifte seg med en muslim. Hvilke andre grunner man har for å om­vende seg til islam, finnes det ingen oversikt over. Jeg har funnet noen intervjuer og innlegg fra folk som har konvertert, og de kan gi en pekepinn.

Trygge og faste normer og leveregler er en grunn flere oppgir. Særlig er det mange jenter som opplever islam som en trygg havn i en verden av sexpress.
Flere av dem har tatt i bruk tradi­sjonell klesdrakt, som beskytter dem mot samfunnets fokus på kropp. Den klare holdningen til rusmidler tiltaler også en del unge mennesker.
Det er vel slike grunner Espen Ottosen i Misjonssambandet har tenkt på når han sier til VG at det er «pjuskekirken» som er årsaken til at unge mennesker velger islam. Kristne miljøer hadde tidligere klare leveregler for alt fra klesdrakt til rusmidler og sex – i dag må man stort sett til islam for å finne det.
– Islam ga meg svar på alle spørsmål, er det flere som sier. Mange av dem har vært kristne eller har vokst opp i kristne miljøer. Islam har svar på det de fant uforståelig eller ulogisk i kristen­dommen. Treenigheten eller hvordan Jesus kan være Guds sønn, er det flere som nevner.
Og så er det noen som viser til erfaringen, omtrent som mange kristne vil omtale sin omvendelses­erfaring: «Da jeg hadde sagt fram trosbekjennelsen, ble jeg fylt av fred og kjærlighet, og har vært det siden».

Chawkat Moucarry er en kristen fra Damaskus som har brukt det meste av livet til å drive dialog overfor muslimer. I boka «The prophet and the Messiah» skriver han om forskjellene mellom islam og kristendom.
En av de viktigste innvendingene mot kristendommen er hvordan det er mulig å tro på en kjærlig og allmektig Gud i en verden full av ondskap. I islam finnes ikke dette problemet. Alt som skjer, er i samsvar med Guds vilje (derfor føyes «inshallah» – om Gud vil – til så mange utsagn). Gud er barmhjertig og nådig, men forestillingen om Gud som en kjærlig far oppfatter muslimer som en respektløs menneskeliggjøring av Gud.
Lidelsens problem finnes heller ikke i islam, ettersom man er overbevist om at det vil gå den rettferdige godt, mens synderen får sin straff. Det er den dypeste grunnen til at muslimer ikke tror at Jesus døde på korset. En Guds profet kan ikke dø på et kors.
Muslimske lærde mener kristendommen ikke fungerer godt moralsk. På den ene siden stilles man overfor krav ingen kan oppfylle, på den andre siden er det altfor lett å få tilgivelse. Sharia har derimot klare regler som det er mulig å overholde, og Guds nåde kan man oppnå gjennom gode gjerninger. Dette gir et mer moralsk samfunn, mener de.

Men det som mange muslimer oppfatter som ulogisk og forkastelige ved kristendommen, er hva mange kristne opplever som det beste ved vår tro: «Jeg vet at jeg trenger Gud som min frelser, jeg vet at han er min kjærlige far. Dette budskapet er gode nyheter for alle, muslimene inkludert», skriver Moucarry til slutt i sin bok.De muslimene jeg har truffet som er blitt kristne, sier alle at det er troen på Gud som en kjærlig far og Jesus som frelser og venn som har vært det avgjørende. Det er neppe ved å være like flinke med klare leveregler og logiske forklaringer at kristendommen konkurrerer med islam.

Erling Rimehaug
kommentarredaktør

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Meninger