Nyheter

Bibelforskere strides om Jesu eksistens

Har Jesus i det hele tatt levd? Svaret er ikke så enkelt, mener stipendiat ved Menighetsfakultetet.

– Hvis kristendommen skal bygge på en historisk person, er spørsmålet om han noen gang har eksistert det første man bør stille, sier Hilde Brekke Møller.

Hun er doktorgradsstipendiat ved Det teologiske menighetsfakultet som utdanner flertallet av prester i Den norske kirke. Institusjonen ble i sin tid etablert som en reaksjon på liberal teologi ved Det teologiske fakultet på Universitetet i Oslo.

I en bloggartikkel på nettstedet forskning.no reiser Møller spørsmålet om Jesus-fortellingen er forankret i en historisk person. Hun forteller at hun selv lærte at alle seriøse forskere er enige om at Jesus har levd.

– Sånn er det ikke lenger, skriver hun.

DELTA I AVSTEMNING (MIDTSPALTEN): TROR DU JESUS HAR LEVD ELLER IKKE?

Fascinerende. MF-forskeren viser til teologiprofessoren Robert Price, som mener fortellingene om Jesus startet som myter.

Prices argumenter er ifølge Møller at fortellingene om Jesus er «formulert etter mønster fra gamle jødiske fortellinger». Etter hvert ble disse «mytene» forstått som at de omhandlet en historisk person.

– Jeg synes dette er en fascinerende måte å se ting på. Kan Price ha rett, spør Møller, og legger til at det er «ingen tvil om at mange fortellinger om Jesus ser ut til å være utformet etter gamle mønstre».

– Dessuten har vi ingen spor etter Jesus fra hans egen tid, legger hun til.

LES OGSÅ: MF tåler ikke for mange radikale utspill før giverne reagerer, mener Vårt Land

«En umulig konspirasjon.» – Ha ha! Det at Jesus ikke skal ha eksistert, er en utrolig dårlig idé som mange har fått ned gjennom tidene, er den spontane reaksjonen fra TF-professor Halvor Moxnes når han hører om påstanden.

Han har skrevet flere bøker om den historiske Jesus, og gir Price rett i at fortellingene om Jesus har elementer som minner om andre «mytiske beskrivelser av religiøse skikkelser».

– Men derfra til å hevde at Jesus ikke har levd er et godt stykke, sier han.

– Hva tyder på at Jesus har levd?

– Det finnes både romerske og jødiske kilder som forteller at Jesus ble henrettet av Pontius Pilatus. Dessuten gir evangeliene så mange detaljer rundt livet hans, som navnene på familien hans, steder og tidspunkt, at det utelukker at hans eksistens var en myte.

– Det ville først og fremst vært en ganske omfattende konspirasjon?

– Slik jeg ser det, ville den konspirasjonen vært umulig å gjennomføre. Fra jødisk hold kom det tidlig kritikk av de kristnes påstander om Jesu guddommelighet, men disse konspirasjonsteoriene tar utgangspunkt i Jesu eksistens som en historisk person.

LES OGSÅ: Professor avviser homo-Jesus

«I løse luften.» Moxnes vil ikke svare ja eller nei på om Price er en seriøs forsker.

– Jeg synes han trekker myteperspektivet for langt. Han tar ikke med hele materialet, sier han og forklarer at Price var med i en gruppe historie- og religionsforskere, der noen hevdet at Jesus ikke har levd.

– Prosjektet gikk i oppløsning, mitt inntrykk er at uenighet om dette spørsmålet var blant årsakene.

– Avhenger din egen tro av at Jesus har levd?

– Jeg definerer meg som kristen og den kristne tro henger på det at Jesus var en historisk person. Gud ble menneske – og uten dette mennesket ville troen hengt i løse luften. Men det er ikke slik at her står kristne teologer på den ene siden og resten av historikerne på den andre. Det er en allmenn aksept for at Jesus har levd, sier Moxnes.

«Ønsker oppmerksomhet». NLA Høgskolen i Bergen eies av en rekke kristne organisasjoner, de fleste av dem teologisk konservative. Her er Erik Waaler, førsteamanuensis og dr. theol. en av de fremste fagpersonene på Det Nye testamentet. Han er på ferie i Spania, men på telefonen avviser han kontant muligheten for at Jesus ikke har levd.

– Mitt svar er nei, og det er rent historisk begrunnet. Man kan diskutere hvem han var, men å hevde at han ikke har eksistert er mer et forsøk på å få oppmerksomhet enn en reell, historisk diskusjon.

– Du jobber ved en institusjon som ikke ville eksistert om forskere som Robert Price hadde rett. Noen vil kanskje tenke at det vil prege ditt standpunkt.

– Det er ikke noe argument. Det gjør jo nesten alle teologer. Man kunne rettet en lignende beskyldning mot Price, men med motsatt fortegn. En slik påstand har ingen beviskraft for selve spørsmålet om Jesus var en historisk person. Det har forresten heller ikke argumentet om jødiske fortellerteknikker i evangeliene. De ble brukt både om virkelige og oppdiktede personer, sier Waaler.

«Meningen er viktigst.» MF-stipendiat Hilde Brekke Møller tror ikke nødvendigvis kirken ville gått nedenom og hjem dersom det kunne bevises at Jesus ikke har eksistert.

– Noen ville synes det var helt forferdelig, men andre ville funnet måter å leve med det på. Jeg tror Robert Price og mange andre tenker at det viktigste er ikke hva som har skjedd, men hvilken mening man legger i det. Slik har man argumentert, blant annet i forbindelse med Jesu oppstandelse.

– Hvis man allerede har konkludert med at enkelthendelsene i Det nye testamente ikke er historisk korrekte, da er det heller ikke så farlig om personene er det?

– Nettopp. Det er jo bare noen som har kommet på at kristendommen, jødedommen og islam må handle om ting som har skjedd i historien. Mange religioner har et annet utgangspunkt. Tor med hammeren har ikke levd, men du kan tro på ham likevel.

– Hva tror du selv?

– Jeg tenker at Price har rett når han påpeker at mange fortellinger om Jesus er laget på en mal fra Det gamle testamentet. Men det betyr ikke at personen Jesus ikke har eksistert. Argumentene mot at han har levd er bitte litt dårligere enn argumentene for, svarer Møller.

Hun opplyser at bloggen hennes på nettstedet forskning.no er helt ny.

– Da jeg skulle skrive første artikkel tenkte jeg: La meg begynne med første spørsmål.

– Du gir ingen svar. Kommer det?

– Jeg vil komme inn på saken i senere blogginnlegg, men målet mitt er ikke å belære eller overbevise. Jeg ønsker å engasjere, svarer MF-forskeren.

Les mer om mer disse temaene:

Alf Gjøsund

Alf Gjøsund

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter