Nyheter

Avviser at Jesus var kapitalist

Rødt-leder Bjørnar Moxnes mener kristendommen gir oppskriften på kapitalisme. – Det var ikke det Jesus mente, protesterer kristensosialister.

Lignelsen om tjenerne som får i oppgave å forvalte talentene, blir gjerne kalt for «Matteus-effekten» eller «Matteus-prinsippet». Flere fremtredende sosialister bruker dette verset for å illustrere at vår samfunnsmodell er urettferdig. En av dem er Bjørnar Moxnes, lederen for partiet Rødt:

– Kapitalisme er Matteus-effekten i praksis: «For den som har, ham skal gis, og han skal ha overflod; men den som ikke har, fra ham skal endog tas det han har», skriver den profilerte kommunisten når han skal beskrive hva partiet hans jobber mot.

Misforståelse

– Dette verset beskriver på en presis måte hva som er virkeligheten. Både på Jesu tid og i vår tid er det slik at de rike får stadig mer, mens de fattige stadig blir fattigere. Denne virkeligheten så Jesus, sier Mina Finstad Berg, som inntil nylig var generalsekretær i Sosialistisk Ungdom.

I likhet med andre profilerte, kristne sosialister og sosialdemokrater som Vårt Land har snakket med, avviser hun at Matteus-prinsippet kan brukes som bevis på at kristendom og kapitalismen er to sider av samme sak.

– Men Jesus oppsummerer jo sin egen lignelse med at «den som har, skal få, og det i overflod. Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har.» Er det problematisk for deg som kristen sosialist?

– Nei, jeg ser på Jesus som et forbilde for sosial utjevning og rettferdighet. At han her bruker en virkelighetsbeskrivelse fra dagliglivet, er ikke problematisk. Tvert imot synes jeg det er en styrke at Jesus tar utgangspunkt i de erfaringene som folk faktisk viser at han skjønner det livet vi lever, sier SV-politikeren og kristensosialisten Mina Finstad Berg.

LES OGSÅ: Religion på litterært alvor

Kristne Arbeidere

Som leder i organisasjonen Kristne Arbeidere har Jan Rudy Kristensen i en årrekke jobbet iherdig for å knytte kontakter mellom sentrale kristne ledere og ledelsen i Arbeiderpartiet.

– Jeg leser tekstene om gevinster for gode valg først og fremst som en oppfordring fra Jesus til å vise mot og kreativitet i måten vi formidler evangeliet på. Ved å bruke evner og anlegg på en god måte, kan vi som mennesker formidle gavene som Gud gir oss, sier frelsessoldaten som nylig meldte overgang fra pinsemenigheten.

– Men er ikke disse gavene også rikdom og velstand?

– Guds største gave til menneskene er hans egen sønn, Jesus. Noen større rikdom enn å kjenne Jesus, finnes ikke. Derfor har vi som kristne en forpliktelse til å formidle evangeliet på en slik måte at flere tar imot det. Når det gjelder materiell rikdom, har vi som mennesker forpliktelse til å forvalte skaperverket. I denne teksten snakker Jesus om at tre tjenere fikk oppgaver. Alle som gjør en innsats i forvaltningen, blir belønnet. Det er jo bare den dovne tjeneren som nektet å ta del i forvaltningen, som ikke får belønning, sier fagforeningsmannen og Ap-politikeren.

Ta ansvar

Heller ikke sekretæren i forbundsstyret i Kristne Arbeidere, Marianne Uri Øverland, har problemer med å forklare og forsvare Matteus-effekten.

– Alle vi som lever på jorden er gitt talenter, ressurser og nådegaver som vi skal forvalte til fellesskapets beste. Jesu kritikk går mot dem som ikke gjør dette, som isolerer seg og hegner om sitt eget, det være seg som privatperson, som kirkesamfunn eller som politisk retning, sier Øverland, som til daglig er direktør i IKO – Kirkelig pedagogisk senter.

– Å ta vare på talentene er å gi mennesker frimodighet til å leve ut de ressursene de har. Som sosialdemokrat ser jeg det viktig å bekjempe de kreftene i verden som fratar mennesker denne muligheten og holder andre nede i maktmisbruk og fattigdom. I lys av den etterfølgende domsfortellingen kan ikke teksten brukes som legitimering av rikdom, sier hun.

Ønsker mot

Heller ikke hos en av de mest profilerte kristensosialistene i Nord-Norge, Ap-ordfører Rolf Steffensen i Hamarøy, gjør Moxnes' kritikk særlig inntrykk. Steffensen avviser at bibelverset om «Matteus-effekten» er et uttrykk for at Jesus ønsker at de rike skal bli rikere og de fattige fattigere.

– Det kunne like godt ha stått «den som intet våger, intet vinner». Jeg tror Bibelen utfordrer oss til å ta i bruk de gavene vi har fått, altså talentene. Når Jesus sier at sier at de som har fått mye, skal få mer, mener jeg at det handler om at vi kan bruke våre evner og muligheter til beste for andre mennesker og samfunnet rundt oss, sier Steffensen, som før han i 2007 ble ordfører var sokneprest. Etter valget høsten 2015 skal han tilbake til prestetjenesten.

Steffensen legger til at søndagens prekentekst treffer ham personlig.

– Denne teksten er en utfordring til å vise mot og til å bruke de ressursene vi har fått, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter