– Det er interessant at til tross for den store variasjonen i tros- og livsynssamfunn i Norge, både blant religiøse og sekulære organisasjoner, så står vi sammen om dette. I klimasaken deler vi den samme etiske grunnholdningen, og kravene til hvilke veivalg Norge skal ta, sier Knut Refsdal.
Generalsekretæren i Norges Kristne Råd får tydelig støtte fra Anne Sender, sekretariatsleder i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn og mangeårig forstander i Det mosaiske trossamfunn:
– Klimasaken er et av spørsmålene det er lett å være enig i på tvers av tro. Grunnsynet om at vi alle er forvaltere går som en grunntone i alle tros- og livssynssamfunnene, sier Sender.
LES OGSÅ: – Vårt forbruk er ikke bærekraftig
Etikken må inn
Sammen med ni andre tros- og livssynsorganisasjoner overleverte Refsdal og Sender en klimaappell til klimaminister Tine Sundtoft før avreise til klimaforhandlingene i Peru.
Her stiller de tydelige krav til hva som bør være klimaministerens ambisjoner:
– Etiske spørsmål må få større plass i forhandlingene, og Norge må ta sin rettferdige andel av ansvaret. Det innebærer betydelige kutt i utslipp på hjemmebane, og mer penger til klimatiltak i fattige land, sier Refsdal.
Følg oss på Facebook og Twitter!
Ikke bare tall
Tros- og livssynssamfunnenes stemme utgjør en betydningsfull motvekt i forhandlingene, mener Refsdal:
– Vi trenger det religiøse språket i klimaforhandlingene. I forhandlinger som ellers er preget av tall, teknikk, byråkrati og statistikk, er det nødvendig at det også finnes et annet type språk, som kan løfte perspektivene, sier han.
Generalsekretæren mener det religiøse språket minner oss om betydningen av etikk, felles forvalteransvar og solidaritet med fattige mennesker som blir rammet av klimaendringer.
LES OGSÅ: Mener spiritualiteten lever i naturen
Nedfelt i boka
At forvalteransvar for naturen er nedfelt i troen, er alle trossamfunnene enige i:
– Respekten for naturen kommer fra vår hellige bok, Sri Guru Granth Sahib Ji. Her står det at Gud finnes i alle. Det tolker vi som at vi må elske, respektere og ta vare på naturen, sier Rupinder Kaur, en av Norges 3.000 sikher som var med og overleverte appellen til Sundtoft.
Ifølge Knut Refsdal sier norske myndigheter at tros- og livssynssamfunnene representerer en viktig stemme, som de lytter til.
– Men har engasjementet deres noen reell effekt?
– Når veldig mange religiøse, trosbaserte aktører, både fra Norge og andre land, er til stede på klimatoppmøtet i Lima, er vi med og gir politikerne det mandatet og den ryggdekningen vi trenger for å foreta ambisiøse valg, svarer Refsdal.
Han utdyper:
– Når politikerne spør seg selv «tør vi dette?», eller lurer på «kan vi sette oss så ambisiøse mål?», kan vi støtte dem opp og si «Ja, gjør det!». Vi kan gjøre de tryggere ved å si at vi vil jobbe for å skape oppslutning rundt dette i våre miljøer.
LES OGSÅ: – Vi drikker veldig mye kaffi
Blir hørt
Klimaspørsmålet er et felt der frivillige organisasjoner blir hørt, tror Karl Henrik Sivesind, forsker ved Institutt for samfunnsforskning.
Det gjelder også tros- og livssynsorganisasjoner, mener han, men understreker samtidig at gjennomslagskraften avhenger av form. Organisasjonene er i stadig større grad nødt til vise til kunnskap og gode argumenter for å nå fram, sier Sivesind.
– Så det hjelper ikke å komme med utsagn som «at etiske spørsmål må få større plass i forhandlingene». Man må være konkret?
– Ja. Med internett, sosiale medier og et raskere agendaskifte, blir det viktigere å komme med gode forslag og konkrete handlingsvalg om man vil få gjennomslag for engasjementet sitt, sier han.
LES OGSÅ: Klima-ikon ute av forhandlingene