Kultur

Mobil øker mest – overtar for papir

Siden 2000 er hver tredje papiravisleser borte. Antall mobil- og nettbrettlesere øker kraftig slik at konsumet av norsk, redigert innhold er høyere enn noen gang.

Daglige sidevisninger på desktop og nettbrett er stabil, mens antall visninger på mobilportaler er mer enn fordoblet de siste to årene.

– Norsk avisbransje er på god vei til å legge bak seg en papirbasert forretningsmodell til fordel for en digitalt basert modell, sier administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening, Randi S. Øgrey.

MBL la i dag frem opplags- og lesertall for 2014. Tilbakegangen i antall papirlesere er markert for de største avisene (10,4 prosent fra 2013 til 2014), mens nisjeavisene går tilbake med 4 prosent.

LES OGSÅ: Høst 2014: Vårt Land øker på nett – og papir

Statistikk

For Vårt Land går lesertallene ned fra 113.000 til 107.000, en nedgang på 3,5 prosent.

– Er det bekymringsfullt, sjefredaktør Helge Simonnes?

– Generelt går lesing på papir kraftig ned og den digitale mediebruken øker. Det er vanskelig å slåss mot tyngdekraften, men Vårt Land har en mindre nedgang enn gjennomsnittet. I år er det vanskelig å lese tallene fordi statistikken nullstilles, og nye metoder må i bruk for å registrere den digitale bruken, sier Simonnes.

– Hvor godt rustet er Vårt Land for å hevde seg på de digitale plattformene?

– Jeg er fornøyd dem den kraftfulle satsingen vi er i gang med på digital-fronten, men dette gir seg ikke utslag i lesertallene i denne undersøkelsen, sier sjefredaktøren.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Ny måling

Fordi mange abonnenter har tilgang til både papiravis og digitale plattformer, må opplag fra og med i år telles på en helt ny måte og vil ikke kunne sammenlignes direkte med tall fra tidligere år.

Lesertallene som legges frem er målt på samme måte som tidligere, og viser at mediehusene klarer å opprettholde nivået fra 2013. Overgangen til digitale plattformer gjør at verktøyene for lesertallsmålinger må forbedres. Bransjen utvikler nå nye måter å registrere digitalt konsum på, og mer eksakte tall for digital bruk vil bli lagt frem allerede til høsten.

Målingen viser også at annonseinntekten på papir faller kraftig, og oppveies ikke av økningen på digitale plattformer.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur