Kultur

Kvinnene lyver, manipulerer, slåss og dreper

Fantasyserien Game of Thrones hylles for sine komplekse kvinnekarakterer, til tross for at serien også anklages for å være kvinneundertrykkende.

Bilde 1 av 4

«All men must die,» er et av de mest kjente sitatene fra HBO-serien Game of Thrones. Da er det kanskje ikke så rart at sesong fem, som slippes i Norge mandag, kan bli kvinnenes sesong.

Fantasyserien, som er den amerikanske kanalen HBOs mest sette noen sinne, er basert på bøkene til George R. R. Martin, og har både blitt hyllet og kritisert for sine kvinneframstillinger. Mye nakenhet og sexscener der det er uklart om kvinnen samtykker eller ikke, er noe av det som har fått sterk kritikk.

Anne Gjelsvik, professor i filmvitenskap ved NTNU, mener GoT representerer en viktig utvidelse av kvinnelige karakterer på fjernsyn.

– Sjelden, om noen gang, har vi sett et slikt mangfold av kvinneroller, med både positive og negative karaktertrekk, og kvinner som er både sterke og svake. Det ligner med andre ord på hvordan mannlige karakterer har fått lov å være komplekse i de siste årenes såkalte gullalder for kvalitetsfjernsyn, sier Gjelsvik.

LES OGSÅ: 'Serien har skapt et manipulativt monster'

Ikke svart-hvitt

Sammen med Rikke Schubart, som er populærkulturforsker ved Syddanske Universitet i Odense, holder Gjelsvik på med å redigere en antologi som tar for seg kvinnene i Game of Thrones-universet.

Schubart mener forskjellen fra mange andre serier er at fortellingen ikke er så svart-hvitt som eventyr pleier å være.

– Selv de som er skikkelig onde, som den onde dronningen Cercei, kan vi forstå motivasjonen til, sier Schubart.

Nye figurer

Denne sesongen kommer det enda flere krigerske kvinner med i serien, blant annet de tre søstrene Tyene, Obara og Nymeria Sand. Døtrene til Oberyn Martell, prinsen fra det sørlige riket Dorne, er ute etter å hevne farens død.

Keisha Castle-Hughes, som spiller den eldste søsteren, sier i et intervju med Entertainment Weekly at vi ikke har sett lignende kvinner i serien før.

– Arya og Brienne er ensomme ulver, mens Daenerys og Cercei er politisk sterke omgitt av menn. Vi har ikke sett kvinner som er sterke sammen og som faktisk samarbeider. Det er en farlig kombinasjon. Vi spiller tre voldelige og manipulative kvinner som tørster etter blod, sier hun.

Rikke Schubart har latt seg fascinere av at kvinnene i Game of Thrones faktisk vil noe.

– Kvinnene vil ha politisk makt, frihet, selvstendighet og bestemme over sine egne kropper. De søker innflytelse, og vil ikke bare stå passivt på sidelinja.

Kvinneperspektiv

Game of Thrones foregår i et ekstremt patriarkalsk samfunn der kvinner har lav status. Men Gry Rustad, som er tv-viter og førsteamanuensis ved Høgskolen i Hedmark, mener det ville vært mye mer problematisk dersom kvinnene var undertrykte i selve fortellingen.

– Serien viser verden også fra kvinnenes perspektiv. At fortellingen har plass til kvinnenes historie, gjør Game of Thrones til en feministisk serie, mener Rustad.

Hun sammenligner den med Mad Men, som også har kvinnelige hovedpersoner som prøver å oppnå det samme som menn, nemlig å bli respektert i den mannsdominerte reklamebransjen på 60-tallet.

LES OGSÅ: Dette er årets beste tv-serier

Umotivert nakenhet

Selv om serien hylles for å vise utradisjonelle kvinneroller, har Game of Thrones også fått kritikk for å bruke det som på engelsk kaller sexposition, særlig i de første sesongene.

– I litt kjedelig eksposisjonsscener, det vil si scener som gir seeren viktig bakgrunnsinformasjon, satt serieskaperne opp noen som hadde sex i bakgrunnen mens hovedpersonene snakket om barndommen eller politikk, så seerne skulle henge med, forklarer Gry Rustad,

– Det var veldig mye umotivert nakenhet, og akkurat det kan du si er ganske objektiviserende mot kvinner.

Rikke Schubart mener serien har et konservativt forhold til kropp.

– Det er kvinnene som er nakne, og de fleste av dem er prostituerte. Men siden det ikke finnes mannlige prostituerte i serien, er det vanskelig å sammenligne hvordan kvinner og menn framstilles.

I tillegg har flere av sexscenene skapt debatt. Schubart trekker fram rollefiguren Daeynerys, som blir solgt til krigsherren Khal Drogo, der spørsmålet har vært om hun blir voldtatt eller om er det et frivillig samleie.

– Dette er et ekteskap der kvinnen ikke har noe hun skulle sagt, noe som fortsatt er vanlig mange steder i verden i dag. Jeg syns det er positivt at en serie kan skape debatt om slikte temaer, sier Schubart.

LES OGSÅ: TV-vold skal sendes sent

Perfekte hovedpersoner

De siste årene har den onde, hvite mannen vært dominerende i såkalte kvalitetsserier på fjernsyn. Mange av seriene med mannlige antihelter i hovedrollene, mangler kvinner det er mulig å identifisere seg med, påpeker Gry Rustad. Et eksempel er Breaking Bad, der den ene kvinnelige karakteren, Skyler White, ble så upopulær at hun fikk egne hatsider på nettet.

Rustad mener det kan bli problematisk også dersom kvinnene blir for idealiserte.

– I dramaserien Master of sex er den kvinnelige hovedpersonen perfekt hele tiden, og alle de mannlige karakterene er forelsket i henne. Det blir en maskulin drøm, et perfekt kvinneideal som det ikke er mulig å kjenne seg igjen i.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur