Kultur

God mottakelse for Breivik-teater

Det var verken demonstrasjoner eller uro da den omstridte Breivik-forestillingen hadde premiere i København.

Premierepublikummet på CaféTeatret i København besto i stor grad av dansk og internasjonal presse. En anmelder som overvar forestillingen Manifest 2083, uttalte at ideen kanskje er bedre enn selve stykket.

De klappet høflig, selv om skuespilleren Olaf Højgaard, kledd i tempelridderuniformen Anders Behring Breivik ikke fikk ha på seg under rettssaken, avsluttet med å peke mot dem med gevær.

Dramatikeren Christian Lollike og skuespilleren Højgaard har omsatt deler av den norske massedrapsmannen Breiviks 1.518 sider lange manifest til et teaterstykke, som senere også skal vises i Aarhus og Oslo.

Hatpost. Lollike og Højgaard har mottatt store mengder hatpost og hatinnlegg i avisene etter at de la fram prosjektet i januar.

Ett eksempel inngikk i stykket da Højgaard leste opp en epost fra en nordmann som håpet at stykket var det siste han spilte og at han måtte brenne i helvete.

Samme dag som Breivik sprengte en bombe i regjeringskvartalet og deretter drepte 69 ungdommer på AUFs sommerleir på Utøya, sendte han ut manifestet til utvalgte mottakere på epost.

Om oss selv. – Jeg er svært berørt. Jeg er helt sikker på at dette er en opplevelse jeg kommer til å tenke på riktig mange ganger, sier arkitekten Henrik Terkelsen etter forestillingen som han overvar som medlem av styret i CaféTeatrets Venner.

Før han så stykket, var han svært i tvil om det var en god idé å sette det opp. Men etter mandagens premiere er han ikke lenger i tvil.

– Jeg synes det er riktig godt det de har gjort, sier han og mener stykket på ingen måte er blitt et talerør for Breivik.

– Denne forestillingen dreier det i den retning at det ikke handler om ham, det handler mer om oss selv, om oss alle sammen, sier Terkelsen.

Alene på scenen. Hovedrolleinnehaveren Olaf Højgaard, som er alene på scenen i hele forestillingen, presenterte seg først med sitt eget navn og hoppet deretter inn og ut av rollen som Breivik.

Han fortalte på scenen at han satt i sitt sommerhus og så på Tour de France da han hørte nyheten om terrorangrepet.

Men støtt og rolig faller Højgaards person sammen med massedrapsmannens. Det kulminerer i en scene der en projisering av Breivik på bakteppet minner skuespilleren om alle meningsfellene han har rundt om i Europa.

Ekstreme ideologier. I denne sekvens sammenlignes Breiviks ideologi med blant annet Nasjonal Front i Frankrike, Liga Nord i Italia, Sverigedemokraterna og Dansk Folkeparti.

Højgaard nevner folketingsmedlem Jesper Langballes famøse uttalelse om muslimske fedre som slår sine døtre i hjel.

Deretter gir skuespilleren seg til å gråte, mens det på bakteppet vises bilder av Breivik som gråter under rettssaken når hans propagandavideo avspilles.

Et viktig poeng med stykket er at Breivik ikke er et monster, men derimot et menneske med ekstreme holdninger, som likevel ikke er mer ekstreme enn at de fleste vil kunne gjenkjenne bruddstykker av dem i seg selv.

– Han er begavet, og man kan lett la seg forføre av det. Og det er det som er uhyggelig, sier Lollike.

Det blir ikke vist klipp fra massakren, men bare bilder av ambulanser, og ett sted blir Breiviks ansikt, utstyrt med en falsk munn, projisert på bakteppet.

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur