ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Som abonnent på Vårt Land får du:

Läs mer

Forfattere tjener mer på å gi ut bøkene selv

Stadig flere forfattere dropper forlag, og gir selv ut bøkene sine elektronisk.

ANNONSE
ANNONSE

Selvpublisering

  • Forfatteren gir ut bok uten å gå igjennom et forlag.
  • Normalt går 70 prosent av inntektene fra selvpubliserte e-bøker til forfatteren.
  • I bransjen forøvrig får forfattere ofte 15-20 prosent av utsalgspris.
  • Flere nettbutikker lar forfattere laste opp sine egne bøker.
  • I Storbritannia står selvpubliserte bøker for cirka 12 prosent av e-boksalget.
Kultur

– Vi har et system hvor forfatteren er den som tjener minst på en bokutgivelse. Bokhandleren tjener ofte fire ganger så mye på å selge boka, enn forfatteren tjener på å skrive den. Da er det klart det er fristende for forfattere å bryte ut, sier forfatter og skribent Niels Chr. Geelmuyden.

Han har nå annullert kontrakter han har hatt med en rekke forlag, og gir ut 22 av bøkene sine som e-bok, på én og samme tid.

Til India. – En fremmed mann presenterte seg for meg på bussen, og sa at han jobbet i selskapet eBokNorden. En stund senere kom han hjem til meg og hentet med seg tjue papirbøker, som han tok med seg til India og fikk digitalisert.

Slik er kortversjonen av historien om hvordan Geelmuydens tidligere utgitte bøker, som i stor grad er utsolgt og vanskelig å få tak i, igjen har blitt tilgjengelig.

– Jeg tror ikke folk vil gå mann av huse for å kjøpe dem. Man trenger ikke løpe ut av huset engang, det er bare å trykke på tastene, så har du bøkene. Men motivasjonen er mer at jeg synes det er fint at bøkene igjen er tilgjengelig, og at jeg selv eier dem, sier han.

I slutten av fjoråret lanserte Schibsted nettsiden Ebok.no, mens Cappelen Damm lanserte Digitalbok.no. I januar talte Dagsavisen til sammen 46 selvpubliserte e-bøker på disse sidene. Nå har Ebok.no over 70 selvpubliserte bøker, mens Digitalbok.no har over 90. Begge nettsidene lar forfattere enkelt laste opp bøker de har skrevet, og slik gjøre dem tilgjengelig for salg. Resultatet er antallet selvpubliserte e-bøker på disse nettbutikkene er mer enn tredoblet på et halvt år.

– Selvpublisering er ennå i sin spede begynnelse, men jeg tror selvpublisering vil øke i fremtiden, sier Elizabeth Sellevold, administrerende direktør i Ebok.no.

– Salgstall varierer fra noen få eksemplar til et par hundre. Vi har nå hatt fire selvpublisister inne på bestselgerlisten, sier hun.

Bra for skogen. Geelmuyden samarbeider med EBokNorden. Det er ikke en nettbutikk, men en distribusjonskanal som gjør e-bøker tilgjengelig på andre nettbutikker som for eksempel Apples iBooks.

– Jeg selger bøkene for 45 kroner, og sitter igjen med 39 av dem. Det gjør dette nokså attraktivt. Så er det attraktivt for skogen, for vi behøver ikke felle så mange trær om vi gir ut bøker elektronisk, sier Geelmuyden.

Men han mener likevel ikke utviklingen er utelukkende positiv.

– Forlagene kvalitetssikrer utgivelsene sine. Om alle begynner å legge ut selvpubliserte bøker er det klart at kvaliteten blir blandet. Det er skyggesiden. Men dette kommer til å øke. Det er som husmannen som bryter med godseieren, og det er noe jeg tror vi vil se mer av framover.

Ikke bekymret. Administrerende direktør i Forleggerforeningen Kristenn Einarsson er ikke enig i at han representerer er nåtidens føydalherrer.

– Slike metaforer er artige for journalister, men de er ikke nyttige. Forfattere lever ikke av prosenter, de lever av kroner. Da er spørsmålet hvilken løsning som vil gjøre at de sitter igjen med mest til slutt, sier Einarsson, og fortsetter:

– Geelmuyden har lenge samarbeidet med forlag, og om han nå mener han kan lykkes bedre på egen hånd, er det fint. Så gjør han sikkert opp status om en stund.

Nå er det viktig at forlagene er tydelig på hva de faktisk tilbyr, mener Einarsson.

– Forlagene ser at det blir viktig å kunne tilby noe som de selvpubliserende ikke får. Det gjelder å tilby noe på redaksjonell side og markedssida, sier Einarsson.

Han mener utviklingen som har vært i USA kan si noe om hvor bransjen er på vei.

– Der finnes det selvpubliserte forfattere som har klart å selge godt, og mange av dem går etter hvert over til forlag. Talentene kommer helt sikkert til å fortsette å gå begge veier. Men fra USA ser vi at kompetansen som forlagene har, fortsatt er nyttig.

Fin mulighet. Leder for Forfatterforeningen Sigmund Løvåsen er enig i at forlagene forsatt er nyttige.

– Forfattere vil bruke arbeidstiden sin til å skrive bøker, ikke på markedsføring og oppfølging av nettbutikker. Samtidig er dette en fin mulighet for dem som ønsker å bruke den.

Løvåsen tror selvpublisering av e-bøker fortsatt vil være interessant for forfattere som har fått avslag fra forlag, så vel som for etablerte forfattere.

– Her er det mulig å tenke litt annerledes, kanskje du har én eller to noveller som du kan legge ut før sommeren som sommerlesning. Så er det en mulighet for forfattere som vil ta tilbake rettighetene til bøkene sine, hvis forlaget ikke er interessert i å digitalisere. For eksempel er det lite eldre lyrikk som er digitalisert. Vi vil nok se at flere tar tilbake rettighetene til bøkene sine og legger dem ut for salg. Det vil skape en positiv konkurranse for forlagene.

ANNONSE
Kultur

– Vi har et system hvor forfatteren er den som tjener minst på en bokutgivelse. Bokhandleren tjener ofte fire ganger så mye på å selge boka, enn forfatteren tjener på å skrive den. Da er det klart det er fristende for forfattere å bryte ut, sier forfatter og skribent Niels Chr. Geelmuyden.

Han har nå annullert kontrakter han har hatt med en rekke forlag, og gir ut 22 av bøkene sine som e-bok, på én og samme tid.

Til India. – En fremmed mann presenterte seg for meg på bussen, og sa at han jobbet i selskapet eBokNorden. En stund senere kom han hjem til meg og hentet med seg tjue papirbøker, som han tok med seg til India og fikk digitalisert.

Slik er kortversjonen av historien om hvordan Geelmuydens tidligere utgitte bøker, som i stor grad er utsolgt og vanskelig å få tak i, igjen har blitt tilgjengelig.

– Jeg tror ikke folk vil gå mann av huse for å kjøpe dem. Man trenger ikke løpe ut av huset engang, det er bare å trykke på tastene, så har du bøkene. Men motivasjonen er mer at jeg synes det er fint at bøkene igjen er tilgjengelig, og at jeg selv eier dem, sier han.

I slutten av fjoråret lanserte Schibsted nettsiden Ebok.no, mens Cappelen Damm lanserte Digitalbok.no. I januar talte Dagsavisen til sammen 46 selvpubliserte e-bøker på disse sidene. Nå har Ebok.no over 70 selvpubliserte bøker, mens Digitalbok.no har over 90. Begge nettsidene lar forfattere enkelt laste opp bøker de har skrevet, og slik gjøre dem tilgjengelig for salg. Resultatet er antallet selvpubliserte e-bøker på disse nettbutikkene er mer enn tredoblet på et halvt år.

– Selvpublisering er ennå i sin spede begynnelse, men jeg tror selvpublisering vil øke i fremtiden, sier Elizabeth Sellevold, administrerende direktør i Ebok.no.

– Salgstall varierer fra noen få eksemplar til et par hundre. Vi har nå hatt fire selvpublisister inne på bestselgerlisten, sier hun.

Bra for skogen. Geelmuyden samarbeider med EBokNorden. Det er ikke en nettbutikk, men en distribusjonskanal som gjør e-bøker tilgjengelig på andre nettbutikker som for eksempel Apples iBooks.

– Jeg selger bøkene for 45 kroner, og sitter igjen med 39 av dem. Det gjør dette nokså attraktivt. Så er det attraktivt for skogen, for vi behøver ikke felle så mange trær om vi gir ut bøker elektronisk, sier Geelmuyden.

Men han mener likevel ikke utviklingen er utelukkende positiv.

– Forlagene kvalitetssikrer utgivelsene sine. Om alle begynner å legge ut selvpubliserte bøker er det klart at kvaliteten blir blandet. Det er skyggesiden. Men dette kommer til å øke. Det er som husmannen som bryter med godseieren, og det er noe jeg tror vi vil se mer av framover.

Ikke bekymret. Administrerende direktør i Forleggerforeningen Kristenn Einarsson er ikke enig i at han representerer er nåtidens føydalherrer.

– Slike metaforer er artige for journalister, men de er ikke nyttige. Forfattere lever ikke av prosenter, de lever av kroner. Da er spørsmålet hvilken løsning som vil gjøre at de sitter igjen med mest til slutt, sier Einarsson, og fortsetter:

– Geelmuyden har lenge samarbeidet med forlag, og om han nå mener han kan lykkes bedre på egen hånd, er det fint. Så gjør han sikkert opp status om en stund.

Nå er det viktig at forlagene er tydelig på hva de faktisk tilbyr, mener Einarsson.

– Forlagene ser at det blir viktig å kunne tilby noe som de selvpubliserende ikke får. Det gjelder å tilby noe på redaksjonell side og markedssida, sier Einarsson.

Han mener utviklingen som har vært i USA kan si noe om hvor bransjen er på vei.

– Der finnes det selvpubliserte forfattere som har klart å selge godt, og mange av dem går etter hvert over til forlag. Talentene kommer helt sikkert til å fortsette å gå begge veier. Men fra USA ser vi at kompetansen som forlagene har, fortsatt er nyttig.

Fin mulighet. Leder for Forfatterforeningen Sigmund Løvåsen er enig i at forlagene forsatt er nyttige.

– Forfattere vil bruke arbeidstiden sin til å skrive bøker, ikke på markedsføring og oppfølging av nettbutikker. Samtidig er dette en fin mulighet for dem som ønsker å bruke den.

Løvåsen tror selvpublisering av e-bøker fortsatt vil være interessant for forfattere som har fått avslag fra forlag, så vel som for etablerte forfattere.

– Her er det mulig å tenke litt annerledes, kanskje du har én eller to noveller som du kan legge ut før sommeren som sommerlesning. Så er det en mulighet for forfattere som vil ta tilbake rettighetene til bøkene sine, hvis forlaget ikke er interessert i å digitalisere. For eksempel er det lite eldre lyrikk som er digitalisert. Vi vil nok se at flere tar tilbake rettighetene til bøkene sine og legger dem ut for salg. Det vil skape en positiv konkurranse for forlagene.

ANNONSE

Selvpublisering

  • Forfatteren gir ut bok uten å gå igjennom et forlag.
  • Normalt går 70 prosent av inntektene fra selvpubliserte e-bøker til forfatteren.
  • I bransjen forøvrig får forfattere ofte 15-20 prosent av utsalgspris.
  • Flere nettbutikker lar forfattere laste opp sine egne bøker.
  • I Storbritannia står selvpubliserte bøker for cirka 12 prosent av e-boksalget.