Navnet tok de fra Goethes drama og mye tyder på at de er inspirert av Goethes utsagn om strykekvartetter: – Du lytter til fire følsomme personligheter som snakker sammen.
Nå gjestet de Operaen med Mozarts siste strykekvartett (K. 590), en av de prøyssiske, – og Leos Janaceks 2. kvartett, Intime brev. Den siste er kvartett-repertoirets kanskje såreste uttrykk for ikke-gjengjeldt kjærlighet.
Samtalen mellom de fire strykerne er preget av et intenst nærvær og begge kvartettene har nok av dynamikk til å representere både den underfundige dialogen og det atskillig mer konfronterende uttrykket. Ingen tvil om at Faust-kvartetten mestrer hele spekteret, særlig i det mest lyriske uttrykket spiller de opp mot hverandre på en måte som er krever oppmerksomhet. Samtidig er de vågalt individuelle, noen ganger så sterkt at det tenderer til å skygge for helheten. Men la gå; i en samtale er det ikke alltid like lett å være fire totalt likestilte parter. Men dialogen var både vital og dynamisk, særlig i Janaceks Intime brev.