Nyheter

Israels ulike venner

Hvem er disse vennene som står last og brast med Israel selv om det hagler med fyrverkeri, brostein og ukvemsord? DISKUTÉR: Er kristen sionisme en avsporing fra evangeliet?

Reisesekretær Arvid Bentsen står på talerstolen i det nedlagte butikklokalet der pinsemenigheten Filadelfia Blaker holder hus. Han er godt i gang med sin utlegning om Israel ut fra Bibelen en mandag kveld i januar.

Man har med åndsmakter å gjøre. Den som ikke skjønner det, har ikke forstått konflikten og det som skjer med jødene, sier Bentsen.

Det gjentar han flere ganger. Torsdag 7. januar sto han utenfor Stortinget for å markere sin støtte til Israel sammen med andre israelsvenner. De ble møtt av hissige motdemonstranter som brukte fyrverkeri mot dem, kastet stein, flasker og ropte ukvemsord. Politiet forsøkte å holde motdemonstrantene unna.

Tidligere Oslo-biskop Gunnar Stålsett sa i forkant av markeringen at han hadde vanskelig for å se at det var mulig å forsvare Israels krig i Gaza ut fra kristen tro. Spør du kristne israelsorganisasjoner hvorfor de kaller seg israelsvenner, er troen en viktig grunn.

Vi er israelsvenner fordi vi er kristne og føler at vi har våre røtter i dette landet og folket, sier Ordet og Israel.

Gud pålegger oss kristne å gi trøst og støtte til nasjonen Israel. Som kristne har vi fått hele Bibelen fra Israel og Jesus ble født som jøde, forklarer Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem.

Vi har en forpliktelse som kristne til å vise solidaritet og vennskap med alle mennesker, men jødene spesielt på bakgrunn av den betydning de har hatt for vår kultur og tro, sier Den Norske Israelsmisjon.

Det kan høres likt ut. Men selv disse svarene inneholder nyanser som antyder hvor ulike disse vennene samtidig er.

Reisesekretæren. Bentsen representerer Internasjonale Kristne Ambassade (IKAJ) som arrangerte støttemarkeringen sammen med Indremisjonsforbundet, Ordet og Israel og Med Israel for fred.

I kveld er det langt mer fredelig. Lavmælte, støttende og inderlige «Ja!», «... mmm» og «Ja, Jesus ...» høres fra forsamlingen på ti personer, fem menn og fem kvinner i tillegg til reisesekretæren.

Pinsemenigheten Filadelfia Blaker hører hjemme utenfor Fetsund, et stykke fra Lillestrøm. Reisesekretær Bentsen har 150 slike møter i året og tilbyr dessuten et rikt utvalg CD-er der han snakker om sitt hjertetema: Israel.

Han har satt opp et kart over Israel og hengt fanen til IKAJ over fronten på talerstolen. Han holder på i rundt to timer. Bentsen siterer bibelvers både fra Det gamle testamentet (GT) og Det nye testamentet (NT). Og han gjør det helt klart:

Den som ikke leser Bibelen, kan ikke forstå hva konflikten i Midtøsten dreier seg om.

Kristne sionister. Organisasjonen Bentsen reiser for, IKAJ, kaller seg kristne sionister. Ikke alle kristne israelsvenner er kristensionister. En del kristne er tvert imot svært skeptiske til kristensionismen.

Sionismen har siden starten i 1897 hatt som mål at jødene skulle få et hjemland. Dette var ikke begrunnet ut fra teologi, men vokste fram som et behov fordi antisemittismen økte i Europa samtidig med at nasjonalismen vokste fram. Den ungarske jødiske journalisten Theodor Herzl grunnla sionismen etter at han fulgte Dreyfus-saken, en rettssak som avdekte at Europa rommet sterke antisemittiske holdninger.

Senere har sionismen fått av-greininger som bygger på både jødisk og kristen teologi, og selv den kristne sionismen har sine ulike retninger.

Vranglære. En britisk anglikansk prest og forfatter, Stephen R. Sizer, har vært en av de skarpeste kritikerne av den kristne sionismen de senere årene. Han nøler ikke med å kalle den vranglære og i strid med det kristne budskapet. Sizer mener kristen sionisme ikke har en gyldig bibelsk begrunnelse.

Sizer hevder dessuten at kristensionistisk overbevisning har bidratt til å fastlåse den israelsk-palestinske konflikten. Den har påvirket flere titalls millioner evangelisk kristne i USA og gjennom det påvirket amerikansk politikk overfor Israel. Da sionister som Herzl lanserte tanken om en jødisk stat, var det kristne som hjalp ham til å få innpass hos europeiske regjeringer.

Jens Olav Mæland er sogneprest i Etne og kommer om få uker med en bok som tar for seg blant annet kristen sionisme. Han har mye av det samme synet som Sizer. Mæland har vært et år i FN- tjeneste i Sør-Libanon som feltprest, hatt studieopphold i Beirut og Jerusalem og var tidligere lærer ved Fjellhaug bibel- og misjonshøgskole.

Den kristne sionismen er en avsporing i forhold til evangeliet. Man kan også si at det er en politisering av evangeliet, sier han.

Mæland mener konsekvensen av den kristensionistiske ideologien er at de er imot enhver form for fredsprosess. De er også imot en løsning der palestinerne skal få sin egen stat.

Hvis du leser en del av det disse skriver, mener de at hele fredsprosessen rundt Oslo-avtalen var under Guds forbannelse, at Rabin ble myrdet fordi han gikk imot Guds plan og at Sharon falt i koma fordi han ensidig trakk den jødiske kontingenten ut av Gaza, sier Mæland.

Leif A. Wellerop, leder for IKAJ i Norge, avviser at de driver noen form for politisk påvirkning.

Vi har en avdeling i Amerika, men de driver ingen lobbyvirksomhet, og de har heller ikke noe med den kristne høyresiden å gjøre.

På sine nettsider forteller IKAJ at de mener Jerusalem må forbli udelt, under israelsk suverenitet, åpen for alle mennesker, hovedstad bare for Israel, og at de er imot en palestinsk stat.

DISKUTÉR: Er kristen sionisme en avsporing fra evangeliet?

Ordkrig. De samme forskjellene dukket også opp i 2006 da lokale kirkeledere i Jerusalem kom med en kritisk erklæring, «Jerusalemerklæringen om kristen sionisme». De hevdet at den kristensionistiske ideologien «fremmer raseskille og fortsatt krig heller enn evangeliet om kjærlighet for hele verden, frelse og forsoning som Jesus forkynte».

Fire dager senere kom tre internasjonale kristensionistiske organisasjoner, IKAJ, Bridges for Peace og Christian Friends of Israel, med et krast motsvar. De mente erklæringen uttrykte forakt og mangel på respekt, og at den slett ikke viste et sinnelag bygd på rettferdighet, nåde, sannhet og fred.

Vi synes dokumentet er ubalansert og merkbart ensidig. Det ignorerer totalt målene til jihadistene i Hamas-regjeringen og vender et blindt øye til terrorismen som blir utøvd av dette regimet, argumenterte de.

Disse kirkelederne (som kom med Jerusalemerklæringen, journ. anm) har tradisjon for å være veldig antiisraelske. Vi bare registrerer at de gjør det de gjør. Det er langt flere evangeliske kristne som står på det kallet og oppdraget vi har, sier Wellerop.

Hva tenker du om at kristne er så splittet i synet på Israel?

All kristen splittelse er trist, men man kan ikke stå sammen bare for å stå sammen, sier Wellerop.

Rolf Gunnar Heitmann i Israelsmisjonen synes det er bra med frisk debatt, men understreker at Israelsmisjonen prøver å unngå å skape unødig polarisering eller konflikt.

Det virker som om konflikten i seg selv er hellig for noen. Jo sterkere motstanden er, jo mer ser en det som et tegn på åndskamp. Jeg tror ikke det er en rett måte å forholde seg til virkeligheten på. Jeg tror heller på å bygge broer og vinne forståelse, sier han.

Norsk israelslandskap. En viktig forskjell mellom israelsvennene er hvor bokstavelig man leser profetier i særlig Det gamle testamentet. Noen kristne har hevdet at profetiene etter at Jesus kom ikke lenger gjelder jødene, men at det er kirken, et nytt ikke-jødisk nytt Guds folk som har erstattet jødene som Guds folk og dermed overtatt løftene. Dette er blitt kalt erstatningsteologi. Kristensionister tar sterk avstand fra den.

Israelsmisjonen har tatt et oppgjør med erstatningsteologien, men det hender at andre bruker merkelappen på dem, ifølge generalsekretær Heitmann. Israelsmisjonen mener det er rom for en alternativ forståelse som åpner for flere nyanser.

Jesus opphevet ikke lovens ord, men fornyet den. Jeg mener at løftene til Israel må forstås i lys av Jesu verk. Det betyr ikke at de konkrete løftene til det jødiske folk er opphevet.

Heitmann mener at kristne ofte tenker endimensjonalt, mens han tror det kan ligge flere nivåer i profetiene.

Når Det gamle testamentet snakker om Sion, kan det både bety landområdet Sion og stedet der Gud bor. Det er der en del kristne ofte går feil. De ser på GT uten å se det i sammenheng med NT. Vi må lese GT i lys av NT, og NT i lys av GT. Kristus er Skriftens sentrum det er god luthersk teologi, slår generalsekretæren fast.

Heitmann er ikke sikker på om han vil kalle Israelsmisjonen kristensionister og mener det kommer an på definisjonen. Organisasjonen Ordet og Israel kaller seg selv kristensionistisk. Det samme gjør IKAJ.

Kristensionistene mener at bare jøder skal bo i Erez Israel. De har en visjon om at landet skal ekspandere til et Stor-Israel og Jerusalem skal ikke være delt, sier Jens Olav Mæland.

Han mener de kristne sionistene har tar fra palestinerne selve muligheten til å være en nasjon som har elementære rettigheter.

Jeg oppfordrer dem som legger opp israelsturer for kristne til å legge inn besøk hos kristne palestinske menigheter, slik at de kan få høre hvordan det er å være kristen der, sier han.

LES OGSÅ: Oskar Skarsaune mener: «Mange kristne før 1948 var lite entusiastiske for en egen jødisk stat, fordi det ikke stemte med rådende teologi.»

Åndskamp. Reisesekretær Arvid Bentsen peker på den tomme veggen ved talerstolen og ergrer seg over at han ikke får vist filmklippene han hadde planlagt. Mens han går gjennom bibelvers og knytter dem til dagens situasjon i Israel, sukker han flere ganger og sier på sin sørlandsdialekt:

Det er utrolig hvor lite folk vet, altså.

Selv har han satt seg inn i emnet siden han var guttunge, det vil si mer enn førti år.

Han snakker om Daniel som jobbet for kong Nebukadnesar og ble kastet i løvehulen fordi han nektet å tilbe kongen. Det var Nebukadnesars rådgivere som hadde rådet kongen til å kreve at alle skulle tilbe ham, for å sette Daniel ut av spill. Bentsen understreker at Bibelen sier at det var en annen ånd i Daniel.

Den som ikke skjønner at man har med åndsmakter å gjøre, har ikke forstått konflikten og det som skjer med jødene.

Kjemper mot islamismen. Bentsen understreker det flere ganger. Han presiserer at onde åndsmakter er «usedvanlig aktive» når Gud har kommet et skritt nærmere oppfyllelsen av sin plan. Konflikten startet for 3.900 år siden i Gaza, men det er ikke Gaza det handler om, mener Bentsen.

Konflikten har ikke noe med Israel å gjøre. Det er ikke et etnisk problem, ikke et økonomisk. Det handler ikke om oljeressurser. Problemet er av en teologisk art. Det er en åndskonflikt, sier Bentsen igjen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bentsen går videre til en bolk han kaller ABC om islam, som han blant annet kaller «sverdets religion». Han påstår at drivkraften til unge selvmordsbombere er lengselen etter et utsvevende seksualliv når de kommer i paradis.

Det er altså så du kan bli mørkredd, sier Bentsen til tilhørerne.

Han hevder islamister ser på «sionistenheten» som en kreftsvulst på Allahs legeme som må bort. Han framstiller åndskampen som en kamp mot islamismen.

Når Israel trekker seg ut og vil ha fred, da får de krig. Det har vist seg igjen og igjen.

Bentsen advarer også mot islams innflytelse på Europa.

Vi blir islamisert og aner ikke faren, sier han.

Før han runder av understreker Bentsen at Gud naturligvis er like glad i arabere som jøder og alle andre, men det rokker ikke ved politikken.

Ingen unnskylder noen ting, men det er forferdelig det jødene står i. Ingen mennesker kan løse konflikten mellom jøder og palestinere.

Bentsen avslutter med en bønn.

Nå må vi bare takke deg, Jesus, for at du har gitt oss Bibelen og at vi kan få innsyn i disse sannheter, begynner han.

Før han går ned, minner reisesekretæren om at det er mulig å gi en gave og han har med betalingsterminal. Han har også med israelsblader, bøker, filmer og CD-er. Så henvender han seg til Roy Granberg som har med gitaren.

Vi må ha en fin sang nå, kjære mennesker, for nå har vi hatt så mye eder og galle, sier Bentsen.

Omvendt og israelsvenn. Ingar G. Wærdahl er leder for Filadelfia Blaker, eller «sekretær» som han titulerer seg selv. Han har vært israelsvenn siden han tok imot Jesus 2. mai 1978. Det skjedde på kjøkkenet, husker han.

Den som har møtt mannen fra Nasaret kan ikke annet enn elske Israel, sier han med lys i blikket.

Wærdahl mener alle er tapere slik konflikten utspiller seg i Israel og Gaza nå.

Det er forferdelig. Men vi må være en liten rest som står for Israel også.

Karin Kristensen har også vært israelsvenn siden hun ble frelst i 1980.

Jeg elsker Israel fordi vi har fått frelsen fra jødene. Det er noe inni her, sier hun, legger armen på hjertet og smiler.

I fjor var hun i Israel for første gang.

Da vi landet på flyplassen kjente jeg at jeg var kommet hjem. Det var så rart.

Roy Granberg var på Eidsvolls plass foran Stortinget da israelsvennene 7. januar ble møtt av hissige motdemonstranter som kastet stein og flasker. Han synes islamismen som Bentsen har snakket om er litt skremmende, men sier at det er noe rart med det likevel.

Jesus har gitt oss en fred. Jeg er ikke upåvirket av det jeg ser på nyhetene. Men da de knyttet nevene mot oss utenfor Stortinget, kjente jeg at jeg kunne be for dem. Men vi skal ikke stikke hodet i sanden.

Hva tenker du om at det er så mange og forskjellige israelsvenner blant kristne i Norge?

Roy Granberg tar en tenkepause før han svarer:

Jeg kan si at de elsker Israel og jødefolket.

LES OGSÅ: Israelsvennenes delte meninger

DISKUTÉR: Er kristen sionisme en avsporing fra evangeliet?

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter