Nyheter

Ikke uten Jesus

Ola Nordmann er ikke lenger flau for å si at han lever med en åndelig lengsel. Men den nye åndelige søkningen retter seg ikke nødvendigvis mot en tradisjonell religion eller teologi.

Stadig flere plukker heller ut elementer fra ulike religiøse retninger og filosofier, og setter sammen sin egen miks av en tro der Gud helst skal passe inn i «min» virkelighet. Ikke omvendt. Gud blir liten. Egoet blir stort. Jeg skaper Gud i mitt bilde. Ikke omvendt. Sannheten er ikke absolutt. Det holder at det jeg tror på er sant for meg.

Mens dagens nyreligiøse strømninger hevder at det finnes mange veier til Gud, og setter Jesus som frelser ut av spill, er Bibelen imidlertid krystallklar om hvilken vei mennesket må gå for å finne veien til Gud. Det finnes ingen annen vei enn gjennom Jesus. «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten gjennom meg» sier Jesus selv. Klare ord.

Men da må vi også ydmykt erkjenne at vi alle er fortapte syndere og at kontakten med Gud etter syndefallet ville vært umulig, hadde det ikke vært for at Jesus kom som frelser og redningsmann. Det kan falle en moderne nordmann tungt for brystet å innrømme at det ikke finnes noe særlig godt i oss i utgangpunktet.

Gjennom forsoningen på korset, sonet Jesus for all verdens synder og åpnet igjen veien til Gud.

Dagens tekst beskriver Jesus som Guds lam som bærer bort verdens synd. Fra gammeltestamentlig tid var lammet offeret som Israels-folket måtte ofre for å bli tilgitt sin synd. År etter år måtte de ofre sine feilfrie lam for å finne nåde hos Gud. Så kom Jesus som det store syndfrie offerlammet og utslettet vår skyld og synd en gang for alle på korset. Det innebærer at vi som før var syndere, gjennom Jesu blod som ble ofret, kan bekjenne oss fri fra syndens byrder. Ved korsets fot kan vi legge fra oss den store syndesekken. Vår synd tilregnes oss ikke lenger. Vi er forsonet med Gud av bare nåde.

Det finnes ingen vei til frelse utenom Jesus. Gud har ikke endret sin frelsesplan.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter